Hieronder vindt u de data van de vieringen.
U bent welkom in de Johanneskerk vanaf tien uur.
De zanggroep oefent één uur vooraf.
Thema seizoen 24-25: “Het goede leven”
Voor dit seizoen hebben we als thema ‘Het goede leven’.
Wat maakt het leven goed, ook in tijden van crisis? Wat geeft het leven zin? Het zijn vragen die volop leven in onze samenleving.
In het boek ‘De zin van het leven’ door Fokke Obbema gaan 40 prominente Nederlanders in gesprek met de schrijver over belangrijke levensvragen. Kan het christelijk perspectief hier iets aan toevoegen?
Overzicht van vieringen
19 januari 2025: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Ons thema blijft: het goede leven, zoals wij denken dat God het heeft bedoeld. Dat goede leven moet er voor iedereen zijn. Ongeacht je afkomst, status, inkomen, opleiding en kansen om succesvol te zijn. In deze viering staan wij stil bij één van de aspecten van het goede leven: een leven in verbondenheid met elkaar. We horen het verhaal van Zacheüs, zoals Lucas dat heeft verteld. In dit verhaal laat Jezus ons de werkende kracht van verbinding zien. Jezus laat zien dat een buitengesloten mens, Zacheüs, gastheer wordt voor een goed gezelschap. Die omkering, van buitensluiten naar insluiten, roept de vraag op hoe wij voor elkaar een goede gast en gastvrouw/heer kunnen zijn. Gaat het ons lukken om in deze woelige tijd gastheer of gastvrouw te zijn van een goed gezelschap?
16 februari 2025: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
16 maart 2025: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
20 april 2025: Pasen 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
18 mei 2025: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Voorgaande vieringen
15 december 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Bij het nadenken over het goede leven kwamen we uit bij Prediker. Bij wie anders, dan de schrijver die je toeroept: Eet je brood met vreugde, en drink je wijn met een vrolijk hart. Meer heb je niet nodig voor het goede leven. ‘Prediker is het boek waardoor ik de bijbel ben gaan lezen,’ zo zei een van de voorbereiders. En dat heeft niets met een oppervlakkig oproep tot genieten te maken; het boek heeft meer te bieden dan wat ons reclamefolders toeschreeuwen. Prediker is een en al relativering. Het begint ermee dat alles ijdel is. En steeds weer is er het ‘ja, maar’, tot vervelens toe. ‘Geniet van je jeugd, want spoedig komt de ouderdom’. Dit laat ons nadenken over wat het goede leven dan is. Veel hebben en genieten? Met weinig toe kunnen, en dan genieten en met vreugde leven? Uiteindelijk kwamen we samen uit op dankbaarheid. Dit woord zal de grondtoon zijn op deze derde Advent, de ‘roze zondag’ tussen de paarse. Het vele in dankbaarheid kunnen delen – dit aspect van het goede leven zullen we vieren, op 15 december.
17 november 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
In de septemberviering hebben velen van ons op een papiertje geschreven wat voor hen ‘de zin van mijn leven’ is. In de oktoberviering stonden we stil bij een goed leven dat niet gevuld wordt met altijd maar meer. In deze viering staan we stil bij ‘leven in overvloed’, waarbij veel niet te veel is en weinig niet te weinig. Terwijl we niet voorbij kijken aan de toestand van de wereld en de zorgen die we daarover hebben.
20 oktober 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
In de vorige ruimteviering onderzochten we met elkaar de zin van het leven. Dat leverde een woelige massa aan antwoorden op van medevierders waaronder “een goed leven”. In de voorbereiding kwamen associaties boven als ruimte voor maar ook bevrijding van je diepste zelf waarin God zich op elk moment opnieuw kan manifesteren. Maar hoe leid ik een goed leven? Waar loop ik tegenaan? Het lijkt alsof we op alle levensgebieden nooit genoeg kunnen hebben. Dat put de aarde uit maar ook de mensen. Is er een grens aan willen hebben, aan hebzucht, aan genoeg? Mag t misschien een tandje minder; bestaat goed genoeg? Wat is voor jou genoeg?We bespraken dit vanuit filosofisch, bijbels/theologisch en maatschappelijk/diaconaal perspectief en willen dat in deze viering laten terugkomen in de vorm van columns, lezing, poëzie, zang en collectedoel.
15 september 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Thema: het goede leven en zingeving.
Het gesprek dat we in onze voorbereidingsgroep hadden, begon met de uitspraak ‘Het leven heeft geen zin!’ Onze intense uitwisseling daarna had wel als extra hoofdstuk toegevoegd kunnen worden aan het boek van Fokke Obbema, ‘De zin van het leven.’ Obbema schreef meerdere boeken over de vraag wat de zin van het leven is. Dit naar aanleiding van een eigen grote gezondheidscrisis, die goed afliep. In zijn boeken interviewt hij anderen met betrekking tot hun gedachten over de zin van het leven.
We nodigen je uit om deel te nemen aan de Ruimteviering. We nemen jullie mee naar onze vragen, vondsten, verbeelding en ver’Woord’ing. We vragen jullie in te voegen! De waanzin van de wereld vraagt er om!
Voorgaand seizoenen
Thema seizoen 23-24: “Goede gesprekken”
Voor dit seizoen hebben we als thema ‘Goede gesprekken’
Sinds 2014 voert Lex Bohlmeier ‘Goede gesprekken’ met inspirerende mensen met bijzondere verhalen. Mooi om ze te beluisteren (podcast). Een goed gesprek voeren is fijn en ook wel een kunst: hoe kom je in verbinding, hoe raak je ook diepere lagen, wat te doen als iemand echt tegenover je staat?
In de bijbel staan heel veel gesprekken, korte en langere. Denk aan Mordechaj met zijn nicht Esther, aan Job met zijn vrienden, aan Jezus met de Samaritaanse vrouw of Zacheüs.
Dit seizoen willen we inzoomen op die gesprekken, ook om te bedenken hoe wij zelf meestal in gesprek zijn, hoe dat misschien anders/beter kan, hoe we patstellingen kunnen doorbreken, en elkaar bereiken, ook als we verschillend zijn in onze ideeën en opvattingen.
21 april 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Wat is eigenlijk een goed gesprek in een wereld waarin er ook leiders zijn die daar niets van moeten hebben? Huub Oosterhuis schreef al in 1972 een lied over ‘de niksers en leeghoofden’ in de wereld. We kunnen het zondag gewoon nog steeds zingen. We hopen dat iedereen die een beetje kan zingen mee komt doen in de zanggroep, want het vraagt wat! Riemer, Jan Pieter en Jelly zorgen dat het lukt!
In het verhaal dat centraal staat wordt iemand de oren gewassen, hoort dat ook bij een goed gesprek?
Wat staat ons dan te doen in het krachtenspel van gekrenkte mensen? Waar en hoe vinden we in de heftigheid en dreiging ruimte die tot nadenken stemt?
We gaan bij Abigail en haar knecht in de leer (uit het eerste boek van Samuel, hoofdstuk 25).
We worden bij dat nadenken geholpen door het werk van het textiel werkgezelschap van Scholen in de Kunst waar o.a Nineke Karsemeijer en Laura van Rossum du Chattel (uit onze beide kringen) deel van uitmaken. Hun werk gaat over leegte en ruimte. En wij stellen aan het bijbelverhaal de vraag hoe eigenlijk ruimte ontstaat waardoor er meer is dan niks…
17 maart 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
“Ter herinnering aan haar”. Zij is de vrouw die met olie Jezus zijn voeten en hoofd zalft. Een goed gesprek of intimiteit? Hoe kijken wij daar tegen aan? Een spannend verhaal toen en nu want wat is de waarde van wat vrouwen deden toen, wat is de waarde van wat vrouwen doen nu? Hoe spreken wij over of met elkaar? Kunnen we iets wijzer worden en bemoedigd raken vanuit de conversatie tussen Jezus, de vrouw en zijn vrienden? Kom en laten we gaan zitten,
kijken, luisteren en misschien …..spreken.
18 februari 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
We lezen deze eerste zondag van de veertigdagentijd over Jezus in de woestijn, verzocht door de duivel. Er is sprake van een bijzondere dialoog. Is dit nu een goed gesprek? Hoe kijken we daarnaar, wat valt ons op, wat te doen als iemand (r)echt tegenover je staat. En… wat zijn onze eigen verzoekingen?
21 januari 2024: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
We zoeken inspiratie in een gesprek dat Jezus in Samaria heeft met een vrouw bij de bron. Het staat in Johannes 4. De ontmoeting van Jezus met deze vrouw, bij de bron van hun voorouder Jakob, is opmerkelijk. Opmerkelijk dat het überhaupt gebeurt, want Joden spreken niet met Samaritanen. En al helemaal niet een joodse man – twee vinkjes, minstens – met een Samaritaanse. Het gesprek is het begin van een stroom van levend water, dat van deze vrouw uitgaat. In die stroom gaan wij staan, zondag.
17 december 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
We zoeken inspiratie in een gesprek tussen Nicodemus en Jezus. Dit gesprek vindt op een ongewoon tijdstip plaats: in het donker van de nacht. Eigenlijk best vreemd en spannend. Wat drijft Nicodemus om Jezus ‘s nachts op te zoeken? Wat kan dit gesprek aan het licht brengen? We dwalen mee met de hoofdpersonen in dit verhaal en zingen van een Nacht van droom en verlangen. Op deze 3e zondag in de Advent, zondag Gaudete, verandert de liturgische kleur van paars naar roze. Verheugt u op wat gloort aan de horizon!
19 november 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
We zoeken inspiratie in een gesprek dat Jezus heeft met zijn leerlingen in het evangelie van Marcus. Bij brood & wijn zingen we het prachtige tafellied ‘Gij die weet’ over God die wat onzegbaar is onmiddellijk verstaat, en over leven ‘hem achterna’.
15 oktober 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Het meest uitvoerige gesprek in de Bijbel vind je in het Bijbelboek Job. Er zijn vele interpretaties van het boek. Als je met averij te maken hebt in het leven weet je hoe verschrikkelijk moeilijk het is om daar met elkaar over te praten en hoe vaak je zelf vervalt in geblaat… Maar is alles beter dan niets?
God is een spannende gespreksgenoot en Job zelf ook. In het gesprek laat Job het er niet bij zitten en God ook niet. Verandert het gesprek hen allen? En wat is eigenlijk de bedoeling van een echt gesprek. En bestaat er eigenlijk wel zoiets iets als een echt goed (bijbels) gesprek?
17 september 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Deze zondag kozen wij het gesprek tussen Mordechai en zijn nicht Esther. Haar oom Mordechai zorgde ervoor dat de joodse Esther koningin in Perzië werd (naast vele andere koninginnen). Nu dreigt er groot gevaar voor de Joden, want een kwaadwillende ambtenaar heeft hun vernietiging op het oog. Mordechai zal en moet Esther bereiken. Alleen liggen er veel obstakels tussen hem en haar. Hoe voer je dan een gesprek met een hoogst urgente inhoud?
21 mei 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Genesis – Juda
Vandaag verkennen we Genesis 44 en 45 aan de hand van een aantal fragmenten. De voorbereiders lazen in dat kader ook de geromantiseerde versie van Thomas Mann.
De verschillen tussen het nomadische volk en het Egyptische hof zijn groot. Kunnen ze elkaar verstaan? De relatie tussen Jozef en zijn broers – en met name Juda – geeft aanleiding tot reflectie op begrippen als schuld, verschuldigd zijn, vergeving, solidariteit, vrede.
Vrede, ook als de voorgeschiedenis anders doet verwachten. Dat vraagt om onszelf onder ogen te zien, een onzeker pad te bewandelen. Perspectief te ontsluiten. Onvermijdelijk, met zachtheid.
16 april 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Vandaag horen we over de zegen van Isaak, en over Rebekka, Esau en Jakob.
In de kinderbijbel van W.G. van der Hulst staat: ‘O, het was héél slecht van Rebekka, en van Jakob ook. Zij gingen den ouden, blinden Izak bedriegen.’ Rebekka en Jacob komen er dus niet goed vanaf. Maar wie is hier eigenlijk goed en wie slecht, kunnen we dat ook anders bekijken? Kunnen we met nieuwe ogen kijken naar dit verhaal, wat vraagt het om anders te kijken?
19 maart 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
In onze serie over de verhalen van Genesis
staan we stil bij de vrouw van Lot uit Genesis 19.
Ze bestaat in die ene zin, naamloos en als zoutpilaar.
Vandaag proberen we haar een gezicht te geven.
19 februari 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
We zullen stil staan bij Noach. Jonathan Sacks wijst in zijn boek over Genesis op iets fascinerends aan de verhalen over Noach. Van geen van de aartsvaders wordt gezegd dat hij rechtschapen was, van Noach wel. En toch eindigt hij diep gezonken. Ook zijn eigen kinderen schamen zich voor hem. Als deze Noach de mens is met wie God opnieuw is begonnen, wat zegt dat dan over ons…? We zoeken het uit. En dat in het Carnavalsweekend…
15 januari 2023: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Vandaag staan we stil bij Tamar uit genesis 38. We zien haar op de voorplaat. Ellen schreef hierbij: “Tamar blijft niet steken in de dorre doodsheid van haar weduwebestaan. Ze droomt van leven. Ze ziet een toekomst met kinderen voor zich en zet, om dat te bereiken, een gewaagde stap. Net als de palm (Tamar betekent palm) draagt ze vrucht. En zo wordt ze de voormoeder van Jezus.”
18 december 2022: Op deze zondag voor Kerst lezen we het verhaal van Zacharias en Elisabet. In onze voorbereiding kwamen we tot de vraag/stelling: ‘Hoop verplicht?’ en we zullen deze van verschillende kanten benaderen. Met veel prachtige (advents)liederen en het delen van licht hopen we elkaar te verwarmen in deze koude tijd van het jaar.
20 november 2022: 16.15 inloop met koffie/thee, 16.30 uur start viering
Een verhaal uit Exodus; een korte tekst aan het begin van dit Bijbelboek. Het lijkt een intermezzo tussen twee belangrijke personages in de Thora: Jozef in Genesis en even verder Mozes die in Exodus verschijnt. Een bruggetje? Een geconstrueerd verhaal? Of hebben de vrouwen uit ons verhaal, Sifra en Pua, ons meer te zeggen. Twee moedige vrouwen die opstaan tegen destructieve macht op een geweldloze manier: “Hoop die niet sterven wil”
16 oktober 2022: 10.15 inloop met koffie/thee, 10.30 uur start viering
Vandaag laten we ons inspireren door het krachtige verhaal van Jozef, zijn broers en hun vader. Na jaren waarin ze elkaar niet konden verdragen, dood wensten, de put in smeten, verkochten een leugen tegen hun vader volhielden, dat Jozef door wilde dieren was verscheurd komt er een mogelijkheid, met voetangels en klemmen, om tot een nieuw verstaan van hun familie banden te komen. Een therapie zitting met opstellingen is er niets bij. Kom en zie hoe moed eruit ziet en hoe hoop kan gloren!
18 september 2022: breken en delen
Het verhaal van Abigaïl
20 maart 2022
Tijdens de voorbereiding ontdekten we dat vertrouwd en vreemd bij elkaar horen. Dat merken we op allerlei gebied, ook in het samengaan van de Ruimteviering en Johanneskerk. Veiligheid en vertrouwdheid opbouwen kost tijd. En het kan ook zomaar weer verloren raken. Hoe kwetsbaar mensen zijn zien we met angst en beven in de oorlog in Oekraïne.
Hoeveel veiligheid van het vertrouwde hebben we nodig om wat vreemd is aan te kunnen, toe te laten en te verwelkomen? En misschien zelfs ons er door te laten raken en veranderen? Hebben we niet juist het vreemde, verontrustende nodig om open te gaan, voor elkaar, de ziel, de Ene? In deze barre en bizarre veertigdagentijd willen we ons laten dragen door de vertrouwde liturgie. We mogen weer bewegen, vertrouwd en vreemd omdat het al zolang geleden is. We stellen een vertrouwde, troostrijke psalm centraal; psalm 139, met vreemde en verontrustende elementen. Of zijn die dichterbij dan wij willen weten? En als bij de Ene alles er mag zijn, wat betekent dit dan voor onze omgang met wat wij bedreigend vinden?
20 februari 2022
Vandaag zal in de viering verstilling zijn. Zoals het in de natuur nog stil is, veel nog in de knop zit of diep in de grond wacht om op te komen. Stilte kan ons vreemd en vertrouwd zijn. Verschillende religieuze tradities zijn er vertrouwd mee. Met de twee minuten stilte bij de jaarlijkse dodenherdenking zijn we ook vertrouwd. Meditatieve stiltes zijn voor de een vertrouwd en voor een ander vreemd. Wat stilte kan betekenen horen we in verschillende teksten uit de bijbel, van kerkvaders en ervaringsverhalen. Vandaag gaan we langer stil zijn in de viering dan we van “nature” gewend zijn. Het is een uitnodiging om te luisteren. Luisteren naar Gods geest. Luisteren naar de stilte in uw binnenkamer. Vandaaruit, wie weet, komen we tot nieuwe inzichten of een nieuw weten.
Laat wat er vandaag gebeurt aan vreemd en vertrouwd, aan ongemak en gemak maar over u heen komen. Zonder oordeel hoeft u hier alleen maar te zijn, aanwezig te zijn, ontvankelijk voor wat in stilte bloeit. Ontvankelijk voor de stilte en leegte bij God.
16 januari 2022
We lezen een verhaal dat past in deze tijd na kerst: de 12jarige Jezus in de tempel. Voor hemzelf voelt dat meteen als een vertrouwde plek, maar zijn ouders kijken er vreemd van op om hem daar te vinden. We richten onze aandacht op dat moment: Jezus tegenover zijn ouders in de tempel. Hoe staan zij daar, wat voorkomt verwijdering en wat reikt deze ontmoeting ons aan voor onze omgang met elkaar als wij ‘vreemdheid’ ervaren?
19 december 2021: breken en delen
Job – en toch?
Hoe kan het verhaal van Job ons ons iets te zeggen hebben in de Adventstijd op weg naar het Kerstfeest? Is dat niet zoiets als vloeken in de kerk? Verpest Job niet ruw onze kerstsfeer? Of zijn de vragen die hij uitschreeuwt tegen God juist ook onze meest existentiële vragen midden in de coronapandemie en de klimaatcrisis?
Is Job voor ons herkenbaar als een moderne (on)gelovige?
En kan hij ons misschien helpen “en toch….” te zeggen.
21 november 2021, let op! Deze viering start om 16:30 uur
Vandaag lezen we uit Marcus 6: 13-29 uit vertaling van Marie van der Zeyde, over de dood van Johannes de doper. We hebben in dit weerbarstige bijbelverhaal gezien dat de wereld van de bijbel niet mooier en beter is dan onze wereld. Goede mensen worden gedood. En mensen zitten soms gruwelijk verstrikt in systemen die slechte kanten oproepen. Minutieus
gezien kunnen we ons zelfs bij slechteriken iets voorstellen. Hoezeer
hopen we op mensen die ons daarvoor behoeden en dat durven aan te
kaarten…We zoeken in de bijbel met een lampje naar openingen die
het beeld in godsnaam doen kantelen, zelfs in zo’n cru verhaal.
17 oktober 2021:
Vandaag lezen we een gedeelte uit Genesis waar God op zoek gaat naar een hulp en tegenover voor de mens. De mens moet daarvoor eerst in een diepe slaap worden gebracht. Maar dan staat hij op en als hij de ander ziet, voelt het direct vertrouwd. Wat houdt dat eigenlijk in: ‘je vertrouwd voelen’, waarom hebben we daar zo’n behoefte aan en hoeveel ruimte is er dan voor het ‘vreemde’?
19 september 2021: breken en delen
Vandaag staat het domein “Tijd” centraal. We hebben tijdens de voorbereiding letterlijk de tijd genomen om stil te staan en te luisteren naar elkaars (woestijn)verhalen in deze bijzondere pandemie-tijd. We kwamen tot de conclusie dat onze verhalen, onze vragen en twijfels daarbij, vooral raakten aan durven wachten, afwachten, verwachten en waakzaam blijven. Alles kent immers zijn eigen tijd.Vandaag staat het domein “Tijd” centraal. We hebben tijdens de voorbereiding letterlijk de tijd genomen om stil te staan en te luisteren naar elkaars (woestijn)verhalen in deze bijzondere pandemie-tijd. We kwamen tot de conclusie dat onze verhalen, onze vragen en twijfels daarbij, vooral raakten aan durven wachten, afwachten, verwachten en waakzaam blijven. Alles kent immers zijn eigen tijd.